Klara Kockum förstärker säljteamet på IQITA

Fredag 9 april 2021

– Klara har exakt den erfarenhet och kompetens vi söker. Jag är mycket glad för att hon har valt oss och nu blir en del av vårt team, säger Torgny Månsson, vd på IQITA.

Klara ska främst arbeta med affärsområdena print och telefoni och förstärka vår närvaro i Kalmar och Kronoberg.

Klara har jobbat några år med försäljning av printlösningar och kommer närmast från Haglöf & Nordqvist i Uppsala. Hon har alltså redan råkoll på produkter och tjänster från Xerox.

– Jag har egentligen mest pluggat estetiska ämnen och språk, men med tiden utvecklat ett intresse för teknik. Jag har trivts jättebra att jobba med att förse verksamheter med tekniska lösningar, säger Klara och fortsätter:

– Det kanske är för att jag själv inte sett mig som en teknisk person som det är extra roligt att få visa och sälja tekniska lösningar som alla kan använda och ha stor nytta av. Meningen är ju att teknik aldrig ska vara svårt utan förenkla vår vardag.

Xerox är ett välrenommerat varumärke inom dokumenthantering och är välkända för sin höga kvalitet. Klara menar att styrkan med Xerox lösningar är att de lyckats så bra med utvecklingen av sitt gränssnitt.

– IQITA står för användarvänlighet vilket oftast finns högt upp på önskelistan ute hos kunderna. Just därför är Xerox ett klockrent val både för oss och dem, fortsätter Klara.

Hon menar också att det är tydligt att IQITA valt samma spår när det gäller telefoni. Växlarna de erbjuder från Easy Telefoni och Telavox är grymt bra och lätta att använda. IQITA har flera teleoperatörer som partners, vilket också ger dem möjlighet att hitta abonnemang som matchar behovet ute hos användarna.

– För många är telefonen ett av de viktigaste arbetsverktygen och måste bara fungera som förväntat. Dessutom ska den lira med all annan utrustning som till exempel skrivare, konstaterar hon.

Klara är nu några dagar in i sin introduktion och på frågan hur det känns så här långt svarar hon:

– Det känns fantastiskt. Det är jätteroligt att arbeta med Xerox produkter igen men också att få göra det på just IQITA. Här finns ett sammansvetsat gäng med tydligt kundfokus och stort kunnande.

Välkommen till IQITA Klara, vi tycker det är grymt att ha dig ombord..

IQITA levererar ny printerlösning till Fastighetsbyrån Karlskrona

Fredag 19 mars 2021

”En printerlösning för visningsprospekt med hög kvalité. Den ska vara driftsäker, enkel att lära sig och att använda och klara våra övriga utskriftsbehov av avtalshandlingar, kontrakt och bilagor.” 

Detta är den korta versionen av Fastighetsbyråns kravspecifikation när det var dags att byta skrivare hösten 2020.

– Vi hade fått snabb och väldigt professionell hjälp av IQITA vid ett tidigare tillfälle då vi hade problem med vårt IT-system. Därför kändes det självklart för oss att kontakta dem eftersom vi visste att Xerox printlösningar är ett av deras expertområden, berättar Henric Svensson, mäklare och kontorschef på Fastighetsbyrån i Karlskrona.

Fastighetsbyrån är ett franchisekoncept som ägs av Swedbank och franchisetagarna är tillsammans Sveriges största Fastighetsmäklare. Henric Svensson tog tillsammans med tre kollegor över franchiseavtalet i Karlskrona för drygt två år sedan och idag är man 11 medarbetare och en stark aktör i regionen.

– En lättarbetad och driftsäker skrivarlösning som också klarar kvalitétskraven för våra prospekt är för oss en viktig ingrediens i en välfungerande arbetsvardag, menar Henric.

Torgny Månsson, vd på IQITA, säger att man har stort fokus på att noggrant lyssna för att få en klar bild av uppdragsgivarens behov. I Fastighetsbyråns fall matchade de behoven väl de områden IQITA är expert på. 

– Vi har lång erfarenhet av printerlösningar till kontor men också för mer avancerade behov inom grafisk produktion. I just detta fallet blev en av utmaningarna att en och samma skrivare ska klara utskrifter av hög kvalitet men också täcka behovet av enklare utskrifter till en rimlig kostnad. Xerox maskiner som vi jobbar med är väldigt bra på just det, samtidigt som gränssnittet i utskriftshanteringen är väldigt lättanvänt, säger Torgny.    

Henric berättar att Fastighetsbyrån i Karlskrona har en uttalad policy att i möjligaste mån välja lokala leverantörer men betonar också att förtroende och trygghet spelar stor roll. Känslan av att en partner är beredd att ”go that extra mile” för att allt ska fungera så bra som möjligt, är en viktig del i beslutsunderlaget vid valet av leverantör.

– När vi väl bestämt oss för IQITA gick allt väldigt smidigt. Installationen klarades av på en dag och vi var snabbt och enkelt igång tack vare IQITAS mycket kompetenta support. Vi känner oss helt trygga med att IQITA skulle göra sitt yttersta för att snabbt lösa problem om de skulle dyka upp, säger Henric och fortsätter:

– Än så länge har vi inte behövt känna dem på pulsen eftersom allt har fungerat så bra.

Avslutningsvis ger vi Henric chansen att berätta varför han tycker man ska välja Fastighetsbyrån i Karlskrona när man ska sälja sin bostad.

– Väljer man Fastighetsbyrån i Karlskrona ska man som kund känna trygghet och förtroende i samarbete med en engagerad mäklare. Vi får återkommande kvitto på det av nöjda kunder som hör av sig och som gärna återkommer vid sin nästa bostadsaffär, avslutar Henric.

Casper är vår nya servicetekniker

Tisdag 18 oktober 2020

Nu har Casper Andersson redan varit i sin roll som IQITA-tekniker i drygt en vecka. Han ska specialisera sig på printteknik men kommer även att kunna ta mer IT-relaterade uppdrag.

— Den här rekryteringen känns riktigt bra. Trots sin ringa ålder på 22 år har Casper redan yrkeserfarenhet inom fiberteknik och som cnc-operatör där han arbetat med industrirobotar säger Torgny Månsson, vd på IQITA.

Casper har pluggat dator- och kommunikationsteknik i Kalmar och kommer också att utgå från IQITAS Kalmarkontor men kommer att arbeta över hela IQITAS geografiska område. Casper är redan i gång med uppdrag och parallellt med dem väntar utbildningar i Xerox regi för att ytterligare vässa kunskaperna i printteknik. Vid sidan om jobbet har Casper ett stort intresse för bilar och ny teknik.

Vi säger hej och välkommen Casper, vi hoppas att du ska trivas bra i vårt team.

IQITA levererar konferensteknik till nya Företagscenter Tennvägen 3

Nu är det klart att det blir IQITA som kommer att förse nya Företagscenter Tennvägen 3 i Karlskrona med teknik för effektiva möten.

— Vi känner oss mycket trygga med IQITA som leverantör av
tekniklösningar till lokalerna, det hjälper oss att göra företagscentret attraktivt på marknaden. IQITA har i processen visat på hög kompetens och kommit med kloka inspel. Vi uppskattar också deras engagemang, servicenivå och fokus på att se möjligheter och lösa problem, konstaterar Per Harrtoft, som är en av ägarna av nya Företagscenter Tennvägen 3 i Torskors industriområde i Karlskrona.

Företagscenter Tennvägen 3 är 3500 m2 stort och den första mars flyttade första hyresgästen PEAB in. I april följs de av ytterligare två företag och det finns plats för fler. Utklippan har valt att lägga extra mycket krut på gemensamhetsytorna i huset. Här iordningställs ett antal konferensutrymmen med utrustning för att skapa optimala förutsättningar för alla typer av möten, inte minst för möten på distans.

— Vi är stolta över att valet föll på oss och det känns väldigt bra att vi redan är igång med installationsarbetet. Tekniken är en oerhört viktig del i mötessammanhang, det vi levererar ska i första hand vara användarvänligt och driftsäkert för att vi ska leva upp till våra mål, säger Torgny Månsson, vd på IQITA, och fortsätter:

— Vi har riktigt bra lösningar för distansmöten med bland annat virtuella mikrofoner och smart styrda kamera- och ljudsystem. Vi underskattar inte möten IRL, men tycker att en ökning av andelen distansmöten är bra ur både kostnads- och hållbarhetsperspektiv.

Konferensutrymmena kommer även att vara bokningsbara för andra än husets hyresgäster och i uppdraget ingår också att driftsätta ett lättanvänt bokningssystem. Företagscentret ska stå klart i april och det finns lokaler som ännu inte är uppbokade.

— Den som vill hyra in sig i fräscha lokaler med fina gemensamhetsutrymmen och konferensmöjligheter utöver det vanliga får gärna höra av sig till oss, avslutar Per Harrtoft.

IQITA blir ny återförsäljare för FINQRS hantering av kundfakturor

IQITA och FINQR inleder nu ett samarbete kring FINQRS system för hantering av kundfakturor.
— En av våra viktigaste byggstenar är att vi ska leverera användarvänlighet. Det tydliga och lättarbetade gränssnittet i FINQR gör att tjänsten passar som hand i handske i vårt utbud, menar Torgny Månsson, vd på IT-företaget IQITA.
Bolaget tog sitt nya namn 2019 (tidigare Docuware Sydost) och uppdaterade i samma veva värdegrund och mål för marknadspositionering.

FINQR är ett optimerat och automatiserat kundfakturaflöde som IQITA nu blir ny återförsäljare för. Det ökar överblicken och kontrollen över kundreskontran och frigör värdefull tid för medarbetarna.
— Vi har själva hårdtestat och använt systemet under en tid och vi ser tydligt nyttan det skulle göra för våra kunder, säger Torgny.

David Olsson är partneransvarig på FINQR och känner sig nöjd och trygg med nya partnerskapet med IQITA.
— Det känns extra kul att välkomna IQITA som ny återförsäljare av vår fakturaservice eftersom vi har som mål att stärka närvaron i Blekinge och Småland. Vi vill hjälpa fler företag att uppnå Ekonomi-Nirvana, säger David.

Det som gör FINQR extra unika är att plattformen inte bygger på gamla strama standarder utan fungerar med alla ekonomisystem. Medarbetarnas tid och likviditeten är viktiga faktorer. FINQR optimerar och automatiserar kundfakturaflödet, kortar betalningstiden och ökar överblicken och kontrollen över kundreskontran, vilket frigör värdefull tid för medarbetarna.

Torgny är också övertygad om att betalupplevelsen är en känslig och viktig ingrediens i relationen med kunden.
— FINQRS fakturadesign är tydlig och har plats för varumärkesstärkande budskap vilket främjar kundernas lojalitet och möjlighet till merförsäljning, avslutar Torgny.

Läs om samarbetet på FINQRS webbsida: https://finqr.se/blogg/finqr-valkomnar-iqita-som-ny-partner-och-aterforsaljare/

IQITA startade 2014 och är en engagerad partner inom print, IT, AV och telefoni. Vi brukar säga att vi är gatsmarta på kontoret. Våra lösningar skall vara de bästa, inte de fetaste eller hetaste. Användarvänlighet är alltid viktigast för att generera nytta och förbättring.

Våra uppdragsgivare slipper oro och ovisshet kring leveranser och kostnader. Med engagemang och respekt i möte och dialog vill vi förtjäna den tillit som bygger långvariga affärsrelationer.